čtvrtek, srpna 07, 2008

Ligvistická mysterka

Včera jsem se zapotil při luštění logicko-lingvistické hádanky. Správný výsledek mě měl dovést k finální kešce. Jistý jsem si samozřejmě nebyl, vyluštěné souřadnice ukazovaly do hustého trní v příkrém svahu. Do poloviny jsem se vyškrábal, málem zašlápl strakapouda a po této menší srdeční příhodě usoudil, že jsem to asi pořešil špatně. Dneska mi přišlo od autora potvrzení, že jsem byl na správném místě. Zřejmě sadista. No nic, půjdu tam ještě jednou.
Tak kdo by si chtěl potrápit mozkové závity, tady je.

Zde je sedm vet v imaginarnim jazyce:
a. tetrozor chup-chas fila-chan.
b
. dingesor fila-cha bap.
c
. sesnazor chup-chas filaf.
d
. sqenesesor fila-cha mutan.
e
. tetrosor chupi.
f
. ceclisor fila-cha chup-chaf.
g
. dingezor muta filaq chup-chan.

A v české verzi:
1. Farmář šlape na psa.
2
. Pes a kráva koušou zubaře.
3
. Někteří zubaři berou některé krávy.
4
. Farmář žaluje některé zubaře.
5
. Farmář ukusuje chleba.
6
. On ubližuje (působí bolest) některým zubům.
7
. Někteří zubaři ubližují (působí bolest) farmáři.

Přiřaďte jednotlivé věty k jejich českým protějškům. Slovosled nemusí být stejný jako v češtině, ale je pravidelný a konzistentní. Ve zkoumaném jazyce jsou dvě třídy podstatných jmen a dvě třídy sloves. Ve větách se každý člen každé ze tříd chová podle stejného vzorce, ale tento vzorec může být u různých tříd různý.

Hodně štěstí!

Žádné komentáře: