Na sklonku léta jsme pořídili lístky do Divadla v Dlouhé na představení Jak jsem se ztratil aneb Malá vánoční povídka. Pořádně jsme netušili, co od toho můžeme očekávat, nicméně komentáře a ohlasy na toto představení zněly lákavě. V pátek večer, posilněni kávou ze Starbucks, jsme usedli na kraj jedenácté řady zcela zaplněného divadla. Úvodní pavlačová rozehrávka nás doslova vtáhla doprostřed dění. Od toho okamžiku jsme se jen nechali unášet vírem poetických a vtipných epizod Pavlíka Tesaře prokládaných hity šedesátých let. A byla to jízda senzační, pro malé i velké.
Recenze Michala Nováka:
"Na počátku byla útlá knížečka pro děti od Ludvíka Aškenazyho. Klíč k
její divadelní interpretaci by mohl mít reálnou základnu ve fantazijním
náhledu, zpřítomnění kouzla vánočního času nebo autentického výkonu
představitele malého Pavlíka. (V knížce Jakuba, ale v Dlouhé Kubu
nemají, jen jistého Pavla Tesaře.) Prolog hry skutečně obstarává "jen"
stíhačka Pavel, který vlivem snížené viditelnosti se ztrácí z dosahu
mateřské základny aneb tatínka. Že vše bude ale úplně jinak, už napovídá
stylizovaný nástup herců a bláznivá slovní přestřelka, kterou nechtě
rozpoutá zapomětlivý tatínek. Paní Tesařová pláče a z různých koutů se
zjevují zvědaví sousedé, počínaje holícím se panem Vondráčkem a konče
hystericky upřímnou paní Zimovou (v alternaci Sedláčkovou). Po této
smršti, kdy hlediště bylo využito jako pavlačový dům, začíná po
rozhrnutí opony pozoruhodná divadelní koláž, jejíž fantazijní základ
obohacují hudební a loutkářské dispozice "Vondráčkovců", nadsázka a
radost z divadla (na obou zúčastněných stranách). Dramaturgické
převedení Malé vánoční povídky do nezkrotné doby před třiceti
lety vytváří další rovinu, tentokrát milé poetické hry. Výsledkem je
hravá a bezprostřední divadelní revue pro děti a stejně tak dospělé.
Pavel vzpomíná na to, jak se roku užaninevíme kolikátého (...někdy v
letech šedesátých) ztratil, a zrovna na Štědrý den. Vešel do Bílé
labutě, na Václaváku s čertem vlezl do pekla (hospodského sklepa
rockového undergroundu), potkal pána s kaprem, lampáře, tajemnou
holčičku z Andersenovy pohádky, až mu nakonec pošťák ukázal podivuhodné
loutkové divadlo jeho příběhu...a odevzdal "hodným" esenbákům. Malá
vánoční povídka v Divadle v Dlouhé je pojatá jako kompozice několika
kontrastních linií (hudební pásmo, poetický příběh, groteska),
pospojovaných s lehkostí sněhové vločky. Volné asociace, kterými písně
plynule navazují na předchozí text, jsou neuvěřitelně samozřejmé. Tak
například z dotazu policisty na Pavlíka, zdalipak umí ronit slzy, nemůže
kouzlem okamžiku nevzniknout revuální scéna, při níž je zazpívána píseň
Roň slzy.
„Ztrácejte se jen v nejnutnějších případech,” říká Pavlík, v tomto
divadle divů, fantazie a radosti to ale fakt stojí za to. Návratu do
dětství, potažmo doby posledních pražských lampářů (pod heslem "Co
všechno vodnes čas"), nechybí ironizující odstup, to abychom to všechno
nebrali tak vážně. Právě jistá nadsázka úžasným způsobem vytváří ten
dětský naivní svět, vše je navíc půvabně dimenzováno do dětské pohledové
perspektivy. Jelikož Pavlíka představuje dospělý herec, několik postav
dospěláků je pohybem na chůdách zvětšeno do podoby démonických loutek
(pán s kaprem, lampář, policisté). Na stanici SNB se k tomu přidává
bizarní zvětšení kulis a rekvizit. Pavel Tesař přebírá do aranžmá
titulní postavy typická dětská gesta, klátivost a intonaci hlasu.
Palčáky plandající z rukávů a údiv ze světa kolem ale v duchu celého
představení kdykoliv může vystřídat Václav Neckář. Pavel Tesař najednou
drží mikrofon a fantastickou imitací zpěvákova hlasu se divadlem rozezní
´Tu kytáááru jsem koupil kvůli tobě...´. Diváci šílí nadšením. I
napodobení pohybových klišé zpěváků 60. let je dokonalé.
Po té, co je ke scénické realizaci využita kresba z Aškenazyho knížky
Pavlíkova létání, začíná revuální linie bloudění Prahou, která umí
nádherně šokovat divadelní fantazií. Velké dopravní značky a semafory
umístěné na koloběžkách rozpohybují herci - koloběžkáři, čímž ztracenost
malého hrdiny v ruchu velkoměsta patřičně vyniká. Koloběžkáře rychle
střídá módní přehlídka v obchodním domě. Pavlík zvědavě okukuje, byť je
za to v pohybové etudě na zadním prospektu jeviště peskován cholerickým
prodavačem. To se ovšem již odehrává za ryčného zvuku písní. Obdobně
divoký rytmus následující semaforské Marnivé sestřenice je ukázkou elánu
herců, využívajících k zapojení do hudební produkce kdeco, i sudy.
Čertovská company v gumových zástěrách (jinak přikulovači a jiný
personál v hospodském sklepě) řádí v takovém tempu, až to diváky zvedá
ze sedadel. Semafor, Neckář, Beatles…ať žijí 60. léta!
Jak jsem se ztratil je v Dlouhé také dost o magii divadla. Výrazně ji
podporuje nostalgické vzpomínání, snad též sentiment. …Poslední pražský
lampář rozžíná staré malostranské lucerny údery kovovou tyčí,
považte…jako zvonkohru. Ve světě fantazie vzniká nádherná vánoční píseň.
Scéna, která svou jednoduchou poetičností předčí kdejaké složité
imaginace. Diváci snad ani nedýchají. Jako by se zastavil čas. Do
nostalgického výjevu se pod lucernami objevuje tajemná holčička se
zápalkami. Půvab tohoto momentu upomíná na bytosti, které lze přece
spatřit jen dětskýma očima. Je to až dojemné, když Pavlík zve holčičku
na polívku a v mrazu ji chce zahřívat vlastním dechem. Úsměv a dojetí
jsou vlastní i scéně u pošťáka Klementa. Konvička na čaj si tam též
zpívá vánoční koledu - Purpuru, k vánočnímu stolu je přizvána i kobylka
Karlička (vlastně on je to kůň, ale na tom nesejde), která umí troubit
na trubku. Zejména dětské publikum vzápětí nadchne výstup loutek z
Pavlíkova příběhu. Pro velké diváky může být zajímavá předchozí
projížďka malého Pavla poštovním vozem. Je pojatá jako stínové divadlo s
doprovodem filmové projekce černobílých záběrů Prahy 60. let, které
zakončuje výjev vpádu ruských tanků v osmašedesátém. V kontrastu na
druhou Pavel Tesař alias Neckář zpívá Chrám sv. Víta...
Neustálý kontrast jako elementární dramaturgický předpoklad inscenace je
vytvářen ironizující zkratkou. Ta se stává příznačnou i pro většinu
reálných scén příběhu. Buď ve spojení s metaforou (rockové peklo,
groteskní karikatury policistů), nebo ve své nejprostší podobě, kdy se
například Pavlík vrací domů. Vplynutí do epilogu je místo hraní na city
účelně shozeno Pavlíkovým sdělením, jak se policajti s tatínkem opili a
říkali si Jardo. Dobře mířená tečka za náramně legrační (přesto pořád
poetickou!) scénou na policejní strážnici. Koexistence divokých gagů a
křehké poetičnosti večera vytváří z této inscenace neuvěřitelně krásný a
bezprostřední divadelní tvar. Už hodně dlouho se mi nestalo, aby celé
divadlo řvalo. Ne pro nějaké generační spříznění, tady řvali diváci
velcí i malí. Přídavky neberou konce... Jediný nedostatek celého
představení, několikráte i odposlechnutý foyerovým šmírákem, je, že je
to "krátký"!
P.S. Matejka jako pošťák je okouzlující (jestli to Matejkovi na jevišti
nesluší víc, když tolik neřve...). Jan Vondráček s Martinem Velikým jako
přihlouplí esenbáci jsou jedineční (nejlepší groteska současného
divadla...). Poslední pražský lampář Peter Varga s magickými lucernami
mě dostal (za posledních 10 let jsem na divadle nic krásnějšího
neviděl...). No, ani ty krátké sukně jistých hereček nebyly špatné (v
těch šedesátých to muselo být fajn...)."
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat