Dlouho jsme nebyli na žádném muzikálu. Lístky na Fantoma opery jsme kupovali už v lednu a konečně čas dospěl ke kýženému třicátému květnu, kdy jsme se vyklopili z auta u GOJA Music Hall v Holešovicích. Všem se nám představení líbilo, holky seděly jak přikované a hltaly každou vteřinu tohoto povedeného muzikálu. Co o něm píší kritikové?
"Romantický příběh z prostředí pařížské opery opatřil náročnou výpravou
scénograf Daniel Dvořák, který má s muzikálovou i operní velkolepostí
bohaté zkušenosti. A tak inscenace oslňuje barvitou jevištní nádherou při zkouškách opery
Hannibal (s takřka opravdovým slonem), ponurostí podzemních katakomb,
kudy Fantom jako bájný Charon převáží na loďce Christinne, prosklenou
střechou pařížské opery, kam se uchýlí Christinne s Raoulem před
Fantomovým hněvem, a řadou dalších scén, jež se plynule střídají, aby
divákům připravily nová a nová překvapení.
Výprava sugeruje divákům dojem, že se ocitli v hledišti pařížské
opery. Napomáhá tomu i fakt, že řadu akcí rozehrává režisér Petr Novotný
i přímo mezi diváky v hledišti.
S výpravou si nádherou a
zdobností nezadají ani kostýmy a paruky, dodávající lesk a historickou
patinu příběhu o lásce znetvořeného Fantoma ke krásné zpěvačce
Christinne.
K Fantomovi opery patří i řada triků, včetně slavné
scény se zříceným lustrem. Třípatrový mohutný lustr umístěný nad hlavami
diváků se opravdu zřítí – či spíše sjede po laně na jeviště, kde
zůstane neporušený, aby v druhé polovině byl opět vytažen na své místo.
Fantom opery je ale především hudba Andrewa Lloyda Webbera a zpěv, vždyť o ten jde i v příběhu samém.
Soupeření
debutantky Christine s operní divou Carlottou Giudicelli zvládly
protagonistky sobotní premiéry na výbornou – v roli Carlotty zazářila
suverénními koloraturami a křišťálovými výškami Tereza Mátlová,
představitelka Christine Michaela Gemrotová svým výkonem rovněž
přesvědčila, že je pro tuto roli výbornou volbou.
A v roli Madame
Giry se velmi dobře uvedla i Miroslava Časarová, která kromě pěvecké
jistoty zaujala i přísně strohou hereckou stylizací své postavy.
Po
pěvecké stránce ztvárnil výborně titulní postavu Fantoma (kterému se
bůhvíproč v překladu Jaroslava Machka říká trochu matoucně i Duch opery
neboli D. O.) Marian Vojtko, jehož výkon co do pěveckých kvalit výrazně
převyšuje všechny jeho předešlé muzikálové role.
Po herecké
stránce však jeho Fantom postrádá charisma, jež v divácích budí soucit s
jeho osudem. Zůstává víc mstivým hrdinou než nešťastně zamilovaným
mužem.
Ještě větší herecké problémy má s Raoulem, Vikomtem de
Chagny, Bohuš Matuš, který diváky o své lásce ke Christinne přesvědčí
rozhodně víc zpěvem.
I proto scény vztahu Christine k oběma mužům nebudí ono absolutní
romantické opojení, které Fantom opery předpokládá. Snad tuto kvalitu na
scénu vnese alternující obsazení. V divadelně obratné režii Petra
Novotného je na to úspěšně zaděláno.
Diváckým
očím skrytý orchestr pod vedením dirigenta Michala Macourka hrál na
sobotní premiéře s velkou vervou. Pochvalu si zaslouží company,
především za pestrou baletní podívanou.
Fantom opery přinesl na
scénu muzikálovou událost, na kterou Praha mnoho let čekala. Rozhodně
diváky nezklame ohromující výpravností i hudebními kvalitami, které jeho
inscenování vyžaduje.
A časem snad dospěje i k přesvědčivějšímu
romantickému výrazu ve výkonech jednotlivých protagonistů. Diváci si to
zcela jistě nenechají ujít. Premiérové publikum Fantoma přijalo s
ovacemi vestoje."
Radmila Hrdinová, Právo
To naše publikum, mimochodem, také.
sobota, května 30, 2015
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat